بررسی نهایی در مورد وب سرور: Apache در مقابل NGINX ( Apache یا NGINX؟ مساله این است!)

وردپرس

 

وب سرورها هسته اصلی اینترنت هستند. بدون نرم افزار وب سروری مثل Apache و NGINX ، وب اصلا شبیه چیزی که امروز می بینیم، نخواهد بود. با این حال، این نرم افزارها قابل تغییر نیستند. برای اینکه بدانید کدام یک از این دو گزینه – Apache یا NGINX – برای شما بهتر است ، باید نحوه کار آنها را درک کنید.

در این مقاله ، درباره اینکه وب سرورها چه هستند و چگونه کار می کنند، صحبت خواهیم کرد و هم Apache و هم NGINX را معرفی می کنیم. سپس تفاوت های اساسی Apache و NGINX را با هم مقایسه می کنیم و مزایا و معایب آن ها را بررسی می نماییم.

بیایید شروع کنیم!

وب سرور چیست؟

به طور خلاصه ، وب سرور رایانه ای است که به نرم افزار سرور در حال اجرا (Apache یا NGINX) اختصاص داده شده است. وب سرور هم فایل های سایت را ذخیره می کند و هم می تواند درخواست های ورودی برای دسترسی به آن ها را پردازش کند.

این نرم افزار وب سرور است که مسئول این کار آخری است، که یک مسئولیت مهم هم به شمار می رود. ممکن است نرم افزاری که برای وب سایت های معروف استفاده می شود، مجبور باشد تعداد زیادی از درخواست ها را در یک بازه زمانی کوتاه انجام دهد؛ به همین دلیل باید قابلیت انجام آن را داشته باشد. NGINX و Apache قابلیت مقیاس پذیری بالایی دارند و می توانند به تعداد زیادی درخواست رسیدگی کنند. با این حال، در سطح هسته نحوه کار هر دو سرور متفاوت است.

نرم افزار وب سرور در کنار چندین بخش دیگر برای سرویس دهی به وب سایت ها و اپلیکیشن های مدرن کار می کند. به عنوان مثال، برای راه اندازی وردپرس در یک سرور به اجزای زیر نیاز دارید:

  • وب سروری که از HTTPS پشتیبانی می کند: این سرور می تواند Apache ، NGINX یا گزینه های دیگر باشد.
  • PHP: وردپرس بر روی زبان PHP ساخته شده است ، بنابراین برای اجرای سیستم مدیریت محتوا (CMS) به آن نیاز دارید.
  • نرم افزار دیتابیس: این نرم افزار می تواند MySQL یا MariaDB باشد.

در این مقاله ، ما فقط بر روی نرم افزار وب سرور تمرکز خواهیم کرد. با این حال ، مهم است که درک کنیم نرم افزار در خلا کار نمی کند. در برخی موارد ، شما حتی می توانید وب سرورهایی مانند Apache و NGINX را برای کار با یکدیگر تنظیم کنید. یکی از راه های انجام این کار، تنظیم NGINX برای کار به عنوان پروکسی معکوس هنگام استفاده از Apache به عنوان نرم افزار اصلی سرور است. باید بدانید که برنامه هایی که در دسترس دارید خیلی متنوع و زیاد هستند.

معرفی نرم افزار آپاچی/Apache

برای مدت زمان طولانی ، آپاچی گزینه پیش فرض وب سرور برای اکثر سایت ها بود. این نرم افزار از سال 1995 زمانی که رابرت مک کول سرور Apache HTTP را معرفی کرد ، وجود داشته است. چند سال بعد ، بنیاد نرم افزار Apache کنترل را به دست گرفت و Apache به یک نرم افزار منبع باز تبدیل شد.

Apache محبوبیت زیادی را به دست آورد، چون در کنار چندین محصول عمده لینوکس نصب شد. محبوبیت لینوکس باعث شد که آپاچی برای سال ها تنها گزینه واقعی برای انتخاب وب سرور باشد.

نام Apache چنان با لینوکس عجین شده است که سیستم عامل (OS) از دستور httpd برای فرآیند سرور خود استفاده می کند (چیزی که در خود Apache یافت می شود). با این حال ، Apache تنها نام بزرگ دنیای وب سرور نیست.

 

معرفی NGINX

NGINX توسط Igor Sysoev طراحی شد تا بتواند آنچه را که به عنوان “مشکل C10K” شناخته می شود، برطرف کند. این کار با بهینه سازی شبکه ای صورت گرفت که توانایی مدیریت ارتباطات همزمان 10k را داشته باشد. به عبارت دیگر ، NGINX با نظر گرفتن حداکثر مقیاس پذیری طراحی شد.

این نرم افزار منبع باز در سال 2004 منتشر شد و اکنون دو نوع آن موجود است؛ نسخه منبع باز و NGINX Plus که راه حلی سازمانی است که شامل پشتیبانی حرفه ای و ویژگی های دیگر می شود.

در ابتدای راه ، چون نصب NGINX در مقایسه با آپاچی سخت تر به نظر می رسید، اکثر وب سایت ها از آن فقط برای رسیدگی به درخواستهای استاتیک استفاده می کردند. با این وجود، سهم بازار NGINX در طول سالها به طور مداوم رشد کرده است.

طبق برخی بررسی ها ، NGINX از Apache به عنوان محبوب ترین نرم افزار وب سرور در جهان پیشی گرفته است. امار دیگر نشان می دهد که NGINX درست بعد Apache قرار گرفته است.

حقیقت این است که NGINX در میان معروف ترین وب سایت ها، محبوبیت بیشتری نسبت به Apache دارد. این محبوبیت به خاطر آن است که NGINX در مقیاس پذیری قابلیت خیلی بالایی دارد که برای سایتهایی که بازدید زیادی دارند، پارامتر بسیار مهمی است.

همچنین ، اگر نمی خواهید از NGINX به عنوان وب سرور استفاده کنید ، می توانید آن را به عنوان پروکسی معکوس یا متوازن کننده بار سایت (load balancer) به کار ببرید. به عبارت دیگر، NGINX می تواند نسبت به آپاچی نقش های بسیار بیشتری ایفا کند.

اگرچه این قابلیت ها به این معنی نیست که اگر قصد تغییر سرورهای خود را دارید، NGINX باید تنها گزینه پیش فرض شما باشد. در ادامه آنچه را که هر نرم افزار را منحصر به فرد می کند، شرح خواهیم داد.

Apache در برابر NGINX : 3 تفاوت کلیدی

قبل از اینکه بتوانیم در مورد اینکه بهترین سرور برای شما کدام گزینه است، صحبت کنیم، باید مشخص نماییم چه چیزی باعث تفاوت آن ها می شود. بیایید تفاوت Apache و NGINX را در رسیدگی به درخواست های مختلف بررسی کنیم.

1. درخواست مدیریت

در ابتدا بهتر است هشدار دهیم که در این قسمت همه چیز کمی فنی تر می شود. Apache برای مدیریت کانکشن ها از آنچه ماژول های چند پردازشی (MPM) نامیده می شود، استفاده می کند. این نرم افزار به شما امکان می دهد از بین سه نوع MPM یکی را انتخاب کنید:

1. mpm-prefork: این ماژول فرایندهای تک رشته ای را برای رسیدگی به هر درخواست ایجاد می کند. هر “child” ، به نوبه خود ، فقط می تواند یک کانکشن واحد را اداره کند.

mpm_worker.2: این ماژول می تواند فرایندهای چند رشته ای را راه اندازی کند و هر رشته قادر به مدیریت یک اتصال است.

mpm_event.3: در بیشتر موارد این ماژول همانند mpm_worker کار می کند، اما برای زنده نگه داشتن کانکشن ها بهینه شده است.

یکی از جنبه های منحصر به فرد Apache این است که شما را قادر می سازد ماژولی را که می خواهید استفاده کنید، انتخاب کرده و در صورت نیاز آن را عوض کنید. به طور پیش فرض ، Apache از ماژول mpm-prefork استفاده می کند که زمانی که کانکشن های همزمان کم باشند، بسیار عالی عمل می کند. ماژول mpm_worker برای کانکشن های زیاد بهتر است، اما به منبع سرور اضافی نیاز دارد.

در مقابل ، NGINX از آنچه رویکرد “رویداد محور” می نامند، استفاده می کند. این نرم افزار از فرایندهای چند رشته ای استفاده می کند که در آن هر رشته قادر به مدیریت چندین اتصال است.

علاوه بر این، NGINX به طور همزمان به درخواست های ورودی رسیدگی می کند. به طور خلاصه ، این بدان معناست که NGINX می تواند درخواست های بیشتری را با منابع سرور کمتری مدیریت کند و در این وجه خاص کارآمدتر باشد.

2. پیکربندی سرور

Apache از فایل های .htaccess برای تعیین قوانین خاص برای نحوه رسیدگی به درخواست های ورودی استفاده می کند. این فایل ها شامل همه چیز می شود: از قوانین تغییر مسیر (ریدایرکت) تا محدودیت های حافظه و موارد دیگر.

با استفاده از Apache می توانید فایل های .htaccess جداگانه ای را برای هر دایرکتوری موجود در درخت سرور خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر یک سرور مشترک راه اندازی کرده اید، می توانید برای هاست هر وب سایت فایل htaccess مخصوص به آن را فعال کنید.

نکته منفی این سطح بالای انعطاف پذیری این است که هر فایل .htaccess که در طول مسیر درخواست به آن برخورد می کنید، باید جداگانه تفسیر شود. این بدان معناست که روند اجرای درخواست ها طولانی تر می شود.

NGINX در هنگام پیکربندی، این همه انعطاف پذیری ندارد. به جای پیکربندی مستقیم فایل ها، شما یک فایل اصلی دارید که بر همه چیز حاکم است.

3. ماژول ها

ماژول ها افزونه هایی هستند که می توانید در کنار نرم افزار سرور مورد نظر خود استفاده کنید تا عملکرد پیش فرض آن افزایش یابد. با توجه به قدمت و محبوبیت Apache ، تعجب آور نیست که هنگام انتخاب ماژول ، نسبت به NGINX برتری داشته باشد.

 

Apache نه تنها ماژول های بیشتری ارائه می دهد ، بلکه به راحتی می توان مدارک و آموزش های مربوط به نحوه استفاده از آنها را پیدا کرد. علاوه بر این ، Apache شما را قادر می سازد ماژول ها را به دلخواه خود نصب ، فعال و غیرفعال کنید.

NGINX این مزیت ها را ندارد. برای استفاده از ماژول ها ، باید آنها را در هسته NGINX کامپایل کنید. علاوه بر این ، نمی توانید ماژول ها را پس از کامپایل کردن غیرفعال کنید که عوض کردن ماژول را بسیار دشوارتر می کند.

لازم به ذکر است که NGINX Plus دارای ویژگی ماژول پویا است که به شما امکان می دهد ماژول ها را به دلخواه غیرفعال و فعال کنید. با این حال ، حتی با Plus هم باید قبل از استفاده از ماژول ها، آن ها را با هسته NGINX کامپایل کنید.

اگرچه کتابخانه و مدارک ماژول های NGINX با سرعت ثابت در حال رشد هستند، اما هنوز از نظر حجم قابل مقایسه با Apache نیستند. با توجه به اینکه NGINX همچنان سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می دهد ، این مسئله احتمالاً در آینده ای نزدیک تغییر خواهد کرد.

مزایا و معایب Apache نسبت به NGINX

در حال حاضر ، شما تفاوت های اساسی بین Apache و NGINX را فهمیدید. حال اجازه دهید مختصراً به بررسی ویژگی های مثبت و منفی هر نرم افزار بپردازیم.

آپاچی

برای شروع ، بیایید از مزایای اصلی استفاده از Apache شروع کنیم:

  • تنظیم و پیکربندی آن آسان تر است
  • شما به لطف فایل های .htaccess کنترل دقیق تری بر پیکربندی سرور خود خواهید داشت
  • انتخاب ماژول راحت تر است و می توانید به دلخواه ماژول ها را فعال و غیرفعال کنید
  • می توانید نحوه رسیدگی به درخواست ها را با استفاده از ماژول های مختلف مشخص کنید

نقطه ضعف اصلی Apache نسبت به NGINX این است که دومی مقیاس بیشتری را پشتیبانی می کند. اگر هنوز وب سایت شما در مرحله رشد است، Apache برای کنترل ترافیک آن خوب عمل می کند.

با این وجود ممکن است در صورت موفقیت چشمگیر سایت تان مجبور شوید سرور خود را به روز کنید. این یعنی اینکه احتمال دارد نیاز باشد سرور خود را به NGINX تغییر دهید یا از آن به عنوان پروکسی معکوس برای وب سرور Apache استفاده کنید.

NGINX

NGINX نسبت به Apache دو مزیت واضح دارد: عملکرد و مقیاس پذیری. NGINX در مورد موارد زیر بهتر است:

 

  • رسیدگی به تعداد زیادی درخواست همزمان
  • داشتن عملکرد بهتر با استفاده از منابع سخت افزاری کمتر
  • ارائه سریع محتوای استاتیک

به خاطر همین مزیت آخری است که افراد زیادی از NGINX به عنوان پروکسی معکوس استفاده می کنند. با وجود تمام مزایای مربوط به عملکرد ، NGINX هم بدون نقص نیست.

اگرچه داشتن یک فایل پیکربندی منفرد به کاهش زمان پاسخگویی به درخواست منجر می شود ، اما همچنین به این معنی است که انعطاف پذیری NGINX نسبت به Apache کمتر است. این مشکل در مورد ماژول ها نیز صادق است، زیرا نسخه منبع باز NGINX شما را مجبور می کند برای استفاده از ماژول ها، آن ها را کمپایل کنید و بعد از این کار هم نمی توانید آنها را غیرفعال کنید. در عمل ، این بدان معنی است که تنظیمات NGINX می تواند بسیار پیچیده تر از Apache باشد.

NGINX می تواند وقتی گزینه خوبی باشد که عملکرد اصلی ترین نگرانی شما باشد. در برخی موارد، وب سایت های معروف باید خود را مجهز کنند تا بتوانند بدون خرابی، زمان بارگذاری طولانی و موارد دیگر ، ترافیک گسترده ای را کنترل کنند. همچنین ، از آنجا که NGINX شما را قادر می سازد تا با سخت افزار کمتر، عملکرد بهتری داشته باشید که می تواند آن را به گزینه مقرون به صرفه تری نیز تبدیل کند.

ختم کلام

تغیر سرورها یا نرم افزار سرور همیشه تصمیم بزرگی است. در حالت ایده آل احتمالا تمایل دارید از سروری استفاده کنید که در دراز مدت بتوان روی آن حساب کرد.

انتخاب بین Apache و NGINX آنطور که به نظر می رسد راحت نیست. در بسیاری از موارد ، تصمیم با شما نخواهد بود زیرا هاست وب شما تصمیم می گیرد که از چه نرم افزاری استفاده کند. در سطح عملی ، باید تحقیق کنید و قبل از اینکه با هاست وب خود قرارداد ببندید، بفهمید که از چه سروری استفاده می کند.

 

 

 

منبع : الگانت تم

مطالب مرتبط را بررسی کنید

پرسوناها چه چیزهایی هستند؟ چطور ایجاد می شوند و در بازاریابی چگونه میتوان از انها استفاده کرد؟

پرسوناها چه چیزهایی هستند؟ چطور ایجاد می شوند و در بازاریابی چگونه میتوان از انها استفاده کرد؟

  یکی از چالش‌های ایجاد یک استراتژی بازاریابی ، پیش‌بینی واکنش مشتریان بالقوه به محتوای شما است. اگر استراتژی شما نمی‌تواند با مخاطبین هدف تان برخورد کند ، تمام زمان ، انرژی و منابع مصرفی شما به هدر می‌رود ساخت پرسونا به شما در پیشگیری از این مشکل کمک می کند. در...

7 روش برای ایجاد صدای برند منسجم

7 روش برای ایجاد صدای برند منسجم

  اگر در حال پیاده سازی یا ایجاد یک بیزینس هستید ، احتمالا ً با ایده صدای برند آشنا یید.صدای برند شما نحوه چگونگی به نظر رسیدن برند شما و احساسی ست که هنگام تعامل با مخاطبین در تمامی پلتفرم ها ایجاد می شود.در کنار طراحی بصری، صدای برند چیزی است که بیزینس شما را...

راهنمای ساده برای ایجاد استراتژی برند

راهنمای ساده برای ایجاد استراتژی برند

  بدون داشتن استراتژی برند زمان بازاریابی ،داشتن هدفی روشن مشکل است. همچنین برای مشتریان دشوار است که هم ارزش های شما را بفهمند و هم پی ببرند که بیزینس شما چه چیزی برایشان دارد. اجرای یک استراتژی برند خوب ، مسیری روشن در برابر شما قرار می دهد و مشتریانتان نیز...

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این دامنه به همراه تمامی موارد مربوطه که شامل ایمیل های یاهو و گوگل، اکانتهای شبکه های اجتماعی و … به صورت یکجا به فروش میرسد برای قیمت پیشنهادی خود فقط به این شماره 09122656373 پیغام دهید و در صورت نزدیک بودن مبلغ پیشنهادی به مبلغ اصلی با شما تماس میگیریم