پرسوناها چه چیزهایی هستند؟ چطور ایجاد می شوند و در بازاریابی چگونه میتوان از انها استفاده کرد؟

بازاریابی

 

یکی از چالش‌های ایجاد یک استراتژی بازاریابی ، پیش‌بینی واکنش مشتریان بالقوه به محتوای شما است. اگر استراتژی شما نمی‌تواند با مخاطبین هدف تان برخورد کند ، تمام زمان ، انرژی و منابع مصرفی شما به هدر می‌رود

ساخت پرسونا به شما در پیشگیری از این مشکل کمک می کند. در این مقاله درباره اینکه پرسوناها چه چیزهایی هستند؟ چطور ایجاد می شوند و در بازاریابی چگونه میتوان از انها استفاده کرد، صحبت خواهیم کرد.

 

پرسونای بازاریابی چیست؟

پرسوناهای بازاریابی شخصیت‌های هستند که برای نمایش بخش‌ها و یا اساس مشتری هدف طراحی شده اند . آن‌ها به عنوان ابزاری برای کمک به درک انگیزه‌های مشتری و پیش‌بینی رفتار آن‌ها به منظور افزایش فروش استفاده می‌شوند .

برای مثال , اگر محصولی ساخته اید که باور دارید برای پسران نوجوان جذاب باشد , ایجاد پرسونا ایده خوبی است . شما یک نام و و سن برایش میگذارید و مشکلی قابل حل از او بیان کنید.همچنین می‌توانید چیزهایی را یادداشت کنید که آیا او ماشین یا شغل بعد از مدرسه دارد .

این موجب بازاریابی کارامد و موثر می‌شود . زمانی که در تلاش هستید تا تصمیم بگیرید که چگونه محصول خود را بازاریابی کنید ، پرسونا به شما کمک می‌کند تا از طریق چشمان مشتریان خود ببینید . با در نظر گرفتن ارزش‌های آن‌ها ، بهتر پی خواهید برد که چگونه احساسات مشتریان خود راا تحریک کنید تا محصولات و یا خدمات شما جذاب‌تر به نظر برسد .

پرسونای بازاریابی در موقعیت‌های مختلف مفید است . برای مثال ، می‌تواند با بازاریابی محتوا لینک شود تا به پرسوناها برای خوانندگان هدف شما کمک کند . همچنین می‌توانند به شما در تعیین بهترین روش برای ارتباط با مشتریان و نوع استراتژی‌های تبلیغاتی برای مورد استفاده، کمک کند . آن‌ها حتی می‌توانند برای الهام بخشیدن به محصولات یا خدمات جدید براساس نیازها و خواسته‌های مشتریان تان مفید باشند .

چگونه پرسوناهای بازاریابی ایجاد کنیم؟

ایجاد پرسونای بازاریابی می‌تواند فرایندی زمان‌بر باشد . با این حال , اگر از پرسونای بازاریابی به خوبی استفاده کنید , ارزش وقت و تلاشش را دارد . بیایید چهار مرحله را پیاده کنیم و در مورد نحوه ایجاد یک پرسونا صحبت کنیم !

مرحله اول: درباره مشتریان بالقوه و فعلی اطلاعات جمع اوری کنید

اولین قدم در ایجاد پرسونا , تحقیق است . شما به جمع اوری تمام اطلاعات مشتریان که برای ساخت پرسونا مورد نیاز است خواهید پرداخت. جمعیت شناختی شامل سن , جنس , درآمد , وضعیت تاهل , سطح تحصیلات و محل سکونت است که نقطه شروع خوبی هستند .

با این حال , اطلاعاتی مانند متد ترجیحی آن‌ها نیز حائز اهمیت است . ممکن است به نوجوانان در فضای مجازی دسترسی پیدا کنید , اما فرصت بهتری است تا با افراد مسن‌تر از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید. تعیین اینکه کدام کلید واژه‌ها مشتریان شما را درگیر می‌کند نیز مفید خواهد بود .

شاید از همه مهم‌تر اینکه شما می‌خواهید انچه که موجب ترغیب مشتریانتان به خرید می شود را در مرکز قراردهید . جنبه‌هایی مانند ارزش‌ها , بزرگ‌ترین چالش‌ها , نیازها و خواسته ها اجزای حیاتی برای پرسونای شما هستند . این نوع اطلاعات برای کمک به شما در فهم انگیزه مشتریان بسیار حائز اهمیت خواهد بود .

چندین منبع برای گردآوری این اطلاعات وجود دارد . اگر در حال حاضر یک پروفایل فیسبوک یا یک وب سایت داشته باشید Facebook InsightsوGoogle Analytics ابزارهایی مفیدی به شمار می ایند. همچنین می‌توانید از customer surveys نظرسنجی‌های مشتری , مصاحبه ها و یا تعامل حضوری با مشتریان برای جمع اوری داده های مورد نیاز , استفاده کنید .

مرحله دوم: الگوی پرسونا پیدا یا ایجاد کنید

شما روش‌های زیادی برای نمایش اطلاعات پرسونا خواهید یافت . لیست های بولت دار , روایت‌های شخص اول ازمنظر پرسونا , جداول , یا حتی ترکیب , اپشن های محبوبی هستند . هر متدی خوب است , تا زمانی که اطلاعات پرسونای شما را به شیوه ای ملموس نشان دهد.

همچنین می‌توانید با استفاده از چارت ها و نمودارها برای ثبت اطلاعاتی از قبیل اینکه چند درصد از مشتریان شما پرسونا را تشکیل می دهند, پرسونای مقایسه‌ای ایجاد کنید . اسلایدر می‌تواند اطلاعاتی از قبیل صفات شخصیتی , یا تمایل صرف هزینه را نشان دهد .

بسیاری از الگوهای پرسونا ،انلاین در دسترس اند . با این حال , اگر احساس خلاقیت می کنید , می‌توانید الگوی خودتان را بسازید یا بخش‌هایی از الگوهایی که پیدا کرده‌اید را با هم ادغام کرده و تطبیق دهید . بدین ترتیب یک الگوی ایده‌آل برای اهداف خاص خود دارید .

مرحله سوم: تعداد مناسب پرسونا را برای کسب و کار خود تعیین کنید.

میزان پرسونای مورد نیاز شما بستگی به کسب و کارتان و هم مشتریان فعلی و ایده ال شما دارد. پرسونای بازاریابی زمانی موثر است که شما تعادل میان پرسونای کافی برای پوشش دادن مشتری خود به طور کامل، بدون ایجاد “ناتوانی در تصمیم‌گیری” در موقعیتی مشخص برقرار سازید.

ابتدا مشخص کنید که چه تعداد از مشکلات و یا چالش‌های محصول یا خدمات شما را برطرف می‌کند. اگر هر یک از این مشکلات مربوط به مشتری های متفاوتی هستند پس، برای هر کدام از آن‌ها به یک پرسونا نیاز خواهید داشت. بیزینس هایNiche احتمالاً پرسونای کمتری خواهند داشت، زیرا آن‌ها یک مارکت خاص را هدف قرار می‌دهند.

همچنین باید توجه کنید که به دنبال جذب چه نوع مشتری هستید. این امکان وجود دارد که شما قادر باشید تعداد زیادی از پرسوناهایی که می‌توانید بازاریابی کنید را شناسایی نمایید , اما اگر واقعا علاقمند به بازاریابی تعداد کمی از انها هستید , پرسونا را صرفا برای همان دسته از مشتریان ایجاد کنید و بر روی آن بخش از انها متمرکز شوید.

مرحله چهارم: پرسونای خود را انسانی کنید

اسم گذاشتن بر پرسونای شما ممکن است کمی احمقانه و بی‌اهمیت باشد . با این حال , عکس این مسئله صدق می کند . انسانی کردن پرسوناها با نام گذاشتن بر انها – شامل جزئیاتی مانند سرگرمی‌ها و عناوین شغلی آن‌ها , و حتی یافتن عکس‌هایی برای معرفی آن‌ها – بخشی از چیزی است که موجب تاثیر گذاری پرسونا به عنوان یک ابزار می شود .

پرسونای بازاریابی زمانی بهتر عمل می کند که برای ایجاد یک برند مشتری محور استفاده گردد .به جای ابزار پروفایل بندی ،پرسونا ها به شما کمک می‌کنند تا از طریق چشمان مشتریان هدف را ببینید و بهتر درک کنید.

انسانی کردن پرسوماها کمک می کند تا پرسونای شما بیشتر شبیه به مردم واقعی به نظر برسند . هر یک مشکلاتی دارند که شما سعی در حل و فصل انها با محصولات و یا سرویس‌های خود دارید . علاوه بر این ، آن‌ها اولویت‌ ها ، خواسته‌ها و روایت‌های خاص خود را خواهند داشت که بسته به چگونگی دسترسی شما، وارد عمل خواهند شد.

شما می‌توانید از ابزارهای پایه و چیزهای باارزشی مثل اسم ساز ها و عکس‌های استوک برای کمک به این بخش از فرآیند استفاده کنید . حتی می‌توانید یک قدم جلوتر رفته و رایج ترین اسامی برای جمعیت مشخصی ( مانند سن و یا عنوان شغلی ) را جست و جو کنید .

 

چگونه از پرسونا در بازاریابی استفاده کنیم.

استفاده از پرسوناهای بازاریابی بسیار گسترده و متنوع است . در حالی که اکثر افراد به آنها‌ به عنوان ابزاری برای توسعه ایده‌های بازاریابی محصولات خاص فکر می‌کنند , همچنین می‌توانند به لید جنریشن و ارتباط با مشتریان کمک کنند وحتی می‌توانند الهام‌بخش محصولات یا خدمات جدید باشند .

زمانی که پرسونای خود را ایجاد کردید، می‌توانید شروع به ساخت محتوا برای جذب افراد بیشتر به بیزینس خود کنید . به وسیله کلمات کلیدی در وبلاگ و محتوای فضای مجازی در زمانی که مشتریان به دنبال یافتن پاسخ مشکلات رایج شان با اوردن سرنخ های جدید برای کسب و کار شماهستند می توانید به رتبه بندی بیزینس خود کمک کنید.

پرسوناها همچنین می‌توانید به شما کمک کنند تا با دقت بهترین راه برقراری ارتباط با مشتریانتان را مشخص کنید. برای مثال ، دانستن اینکه کدام پلتفرم فضای مجازی در میان قشری خاص محبوبیت بیشتری دارد به شما در ارتباط با مخاطبین هدفتان کمک می کند.

صحبت از مخاطبین هدف ؛ پرسوناها غالبا در بازاریابی محتوایی برای ایجاد پست‌های وبلاگ , پست‌های فضای مجازی و حتی ایمیل استفاده می‌شوند . شناخت مخاطبین کمک میکند تا بهترین صدا , سبک و زبان را برای صحبت با مشتریان خود مشخص کنید.

انواع مختلف تبلیغات به انواع مختلفی از افراد ارجاع داده می‌شوند . برای مثال , ذهن صرفه جو یا حسابگر ممکن است منتظر تخفیف , محصولات با زمان فروش محدود یا فروش های ارزان باشد . در مقابل جایزه دادن و مسابقه رقابت بیشتری را بر می انگیزد. خوشبختانه , پرسونای شما در تعیین اینکه به احتمال زیاد کدام تبلیغات به مشتریانتان انگیزه می‌دهد به شما کمک می کند. .

در اخر , دانستن مشکلات و چالش‌هایی پیش روی مشتریان , شما را به سمت محصول و خدمات جدید سوق می دهد . در نهایت یافتن راه‌هایی برای حل این مسائل برای مشتریان می‌تواند دریچه های جدیدی از بیزینس را برای شما بگشاید.

نتیجه

زمانی که قادر هستید کسب و کار خود را از منظر مشتری خود ببینید , بهتردرک خواهید کرد که چگونه انها را جذب کنید. پرسوناها نیازو خواسته های مشتریان را شفاف سازی می کنند تا بتوانید به شیوه ای بهتری محتوا , محصولات , خدمات و تبلیغات را ایجاد کنید .

در این مقاله به بررسی برخی از فواید پرسونای بازاریابی و نحوه ساخت و پیاده‌سازی آن‌ها پرداخته‌ایم . سعی کنید مراحل زیر را برای ایجاد پرسونای بازاریابی خودتان دنبال کنید: :

– درباره مشتریان بالقوه و فعلی اطلاعات جمع اوری کنید

– الگوی پرسونا پیدا یا ایجاد کنید

– تعداد مناسب پرسونا را برای کسب و کار خود تعیین کنید.

– پرسونای خود را انسانی کنید

 

 

 

 

 

منبع : الگانت تم

مطالب مرتبط را بررسی کنید

7 روش برای ایجاد صدای برند منسجم

7 روش برای ایجاد صدای برند منسجم

  اگر در حال پیاده سازی یا ایجاد یک بیزینس هستید ، احتمالا ً با ایده صدای برند آشنا یید.صدای برند شما نحوه چگونگی به نظر رسیدن برند شما و احساسی ست که هنگام تعامل با مخاطبین در تمامی پلتفرم ها ایجاد می شود.در کنار طراحی بصری، صدای برند چیزی است که بیزینس شما را...

راهنمای ساده برای ایجاد استراتژی برند

راهنمای ساده برای ایجاد استراتژی برند

  بدون داشتن استراتژی برند زمان بازاریابی ،داشتن هدفی روشن مشکل است. همچنین برای مشتریان دشوار است که هم ارزش های شما را بفهمند و هم پی ببرند که بیزینس شما چه چیزی برایشان دارد. اجرای یک استراتژی برند خوب ، مسیری روشن در برابر شما قرار می دهد و مشتریانتان نیز...

اعتبار دامنه چیست؟ چرا به ان نیاز دارید و چطور میتوان انرا ایجاد کرد؟

اعتبار دامنه چیست؟ چرا به ان نیاز دارید و چطور میتوان انرا ایجاد کرد؟

  زمانی که نوبت به بهینه‌سازی موتور جستجو ( seo ) می رسد دانستن اینکه سایت شما چقدر خوب رتبه‌بندی شده و چگونه در مقابل سایت های مشابه سنجیده می شوند , مشکل است . " اعتبار دامنه " ( da ) یک معیار seo است که برای درک چگونگی عملکرد سایت تان در صفحات نتایج موتور...

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این دامنه به همراه تمامی موارد مربوطه که شامل ایمیل های یاهو و گوگل، اکانتهای شبکه های اجتماعی و … به صورت یکجا به فروش میرسد برای قیمت پیشنهادی خود فقط به این شماره 09122656373 پیغام دهید و در صورت نزدیک بودن مبلغ پیشنهادی به مبلغ اصلی با شما تماس میگیریم