آیا کارمندان شما باید توافق نامه عدم همکاری با رقبا را امضا کنند؟

بازاریابی

 

توافق نامه عدم همکاری با رقبا، یک قرارداد قانونی بین دو طرف است که در آن یکی توافق می کند به طور مستقیم با دیگری رقابت نکند. این اطلاعات می توانند طراحی، توسعه یا نشر هر محتوایی توسط کارمندان ثابت یا کوتاه مدت شما برای رقبا باشد. همچنین این توافق نامه می تواند به معنای عدم کار در همان سمت برای یک شرکت رقیب، یعنی جایی که در آن کارمند می تواند اطلاعات محرمانه شرکت سابق خود را به اشتراک بگذارد، باشد.

حمایت از مالکیت معنوی برای هر شرکتی در اولویت است. توافق نامه عدم همکاری با رقبا می تواند مانع از بین رفتن این نوع دارایی شوند، اما فقط درصورتی که طوری محدود کننده نباشد که افراد را از کار کردن برای شما منصرف کند و همچنین قابل اجرا باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه این توافق نامه ها شامل چه مواردی هستند ، فواید آن ها چیست و منابعی که می توانند در نوشتن توافق نامه به شما کمک کنند، ادامه مطلب را بخوانید.

لطفا توجه داشته باشید: این مقاله را نباید مشاوره حقوقی رسمی حساب کنید. اگر تصمیم به اجرای توافق نامه عدم همکاری با رقبا را دارید، به شدت توصیه می کنیم با یک وکیل تماس بگیرید.

مزایای استفاده از توافق نامه عدم همکاری با رقبا

1.موارد متناقض را از بازار کار خود حذف کنید: دنیای ما کاملاً رقابتی است. اگر نویسندگان، توسعه دهندگان وب و طراحان را از به اشتراک گذاری مالکیت معنوی خود با دیگران منع کنید، بدیهی است که به پیشرفت کار خود کمک کرده اید. این امر به همان اندازه که در مورد شرکتهایی که هویت فیزیکی دارند و محصولات فیزیکی می فروشند، صدق می کند، در مورد شرکت های اینترنتی و تجارت الکترونیکی که اشتراک می فروشند یا از اپلیکیشن پشتیبانی می کنند، هم صادق است.

2.اسرار تجاری خود را مخفی نگه دارید: حتی اگر کالایی یا خدماتی مشابه به بازار عرضه می کنید، این توافق نامه مانع اشتراک تمام جزئیات، فرمول ها و روش هایی است که باعث منحصر به فرد بودن شما می شود.

3.استعدادهای برتر را حفظ کنید: برای اینکه کارمندان در حال حاضر شما با این قرارداد موافقت کنند، باید چیزی شبیه به پاداش یا غرامت برای معامله با آن ها پیشنهاد کنید. درست است که این مدل ابتکارات ممکن است برای شما هزینه داشته باشد، اما به یاد داشته باشید که سرمایه گذاری روی کارمندان می تواند باعث ایجاد حس وفاداری در آن ها شود. متناوباً، اگر کارمندان موقتی را به عنوان یک پیمانکار برای انجام یک پروژه استخدام کردید، یک توافق نامه عدم همکاری با رقبا، می تواند باعث شود آن ها در حین کار برای شما یا مدت زمانی بعد از آن، به برای گرفتن کار مستقیما به موکلان شما مراجعه نکنند.

موارد منفی استفاده از توافق نامه غیررقابتی

1.این توافق نامه می تواند باعث شود که کارمندان مستعد خود را از دست بدهید. اگر به کسی که که قبلاً برای شما کار کرده است، اجبار کنید که توافق نامه عدم همکاری با رقبا را امضا کند، ممکن است حس کند به او اعتماد ندارید. همچنین اگر افراد احساس کنند که شرایط توافق نامه از رشد آن ها در صنعت مربوطه جلوگیری می کند، ممکن است پیشنهاد شما را رد کنند.

2.ممکن است توافق نامه شما درست وقتی که به آن نیاز دارید، به کار نیاید. اگر توافق نامه عدم همکاری با رقبا را طوری تنظیم کنید که خیلی مبهم یا خیلی محدودکننده باشد، ممکن است در دادگاه به کارتان نیاید. باید مطمئن شوید که فایده آن بیشتر از ضررش است.

3.هزینه اجرای توافق می تواند بسیار زیاد باشد. اقامه دعوی درمورد توافق نامه از نظر زمانی که برای تأمین اطلاعات صرف می شود، در کنار هزینه های وکالت و دادرسی، می تواند خیلی گران تمام شود. دادگاه همچنین می تواند در هنگام رسیدگی به پرونده ها، پیشرفت کار را کند یا اصلا متوقف کند یا به نفع موکلان دیگر عمل کند. از همه مهم تر این است که ممکن است مجبور شوید برای اثبات ادعای خود، اطلاعات اختصاصی را به صورت عمومی منتشر کنید.

چه کارمندانی باید توافق نامه عدم همکاری با رقبا را امضا کنند؟

شرکت ها دیکته می کنند که چه کاری توسط کارمندان انجام شود و پس از اتمام کار، شرکت مالک آن کار است. به همین خاطر شما در جایگاهی هستید که بتوانید از کارمندان عادی، به ویژه افرادی که دسترسی به اطلاعات اختصاصی یا حساس دارند، بخواهید این توافق نامه عدم همکاری با رقبا را امضا کنند.

در مورد فریلنسرها یا کارمندان آزاد باید بیشتر ملاحظه کنید. اگر از آن ها بخواهید توافق نامه عدم همکاری با رقبا را امضا کنند، می تواند به این معنی باشد که دیگر امکان این را ندارند که از طریق کاری که برای شما انجام داده اند، برای گرفتن موکلان دیگر بازاریابی کنند. این قضیه می تواند در درآمد آن ها محدودیت ایجاد کرده و توافق نامه را غیرقابل اجرا کند. همچنین، اگر قرار است که آنها فقط برای شما کار کنند، به آن ها این امکان را می دهید که استدلال کنند که خود را به عنوان یک کارمند ثابت در شرکت شما بدانند و بنابراین از حقوق، مزایا، مرخصی پرداخت شده و غیره برخوردار هستند.

 

چه مواردی را باید در توافق نامه عدم همکاری با رقبا وارد کنید؟

در اینجا برخی از موارد اصلی توافق نامه ذکر شده است تا اطمینان حاصل کنید که این قرارداد جامع و قابل اجرا است:

  • تاریخ اثربخشی: تاریخی که توافق نامه لازم الاجرا می شود.
  • دلیل: به صراحت بیان کنید که چرا فرد استخدام شده باید در اعمال خود محدود شود.
  • محدودیت زمانی: بر اساس صنعتی که در آن مشغول به کار هستید و اهمیت دارایی خود، یک بازه زمانی معقول برای توافق نامه مشخص کنید.
  • ملاحظات مربوط به کارمندان: در ازای اینکه کارمند شما با این قرارداد موافقت می کند، برای او مزایایی در نظر بگیرید. کارمندان جدید فقط می خواهند کار را به دست آورند، ولی باید به کارمندان سابقه دار خود در قبال حقی که از دست می دهند، امتیازی بدهید. این امتیازات شامل حقوق بالاتر، مسئولیت های شغلی جدید، ترفیع، یا سایر مزایا هستند. توجه داشته باشید که ارزش واقعی پول مهم نیست. آنچه مهم است این است که کارمند امضای توافق نامه را به عنوان یک سود واقعی در نظر بگیرد.
  • قابلیت مذاکره: احتمالاً مجبور شوید برخی یا تمام الزامات توافق نامه را کنسل کنید. تلاش کنید قبل از موعد این الزامات را اولویت بندی کرده و تعیین کنید که کدام قسمت از قرارداد قابل مذاکره است و کدام موارد غیرقابل تغییر هستند.

عواقب نقض توافق نامه

1. دادن اطلاعات به رقبا. این مسئله بزرگترین دلیل نقض توافق نامه است. پیگیری منبع محتوای به اشتراک گذاشته شده آسان است. اما در صورتی که طرف مقابل راضی به همکاری نباشد، حذف آن از چرخه اشتراک می تواند سخت باشد.

2.ارتباط مستقیم پیمانکار با مشتری. فریلنسرهایی که مستقیماً از یکی از مشتریان شما درخواست کار می کنند، می توانند رابطه کاری شما را با آن مشتری را خراب کنند. اگر آن فریلنسر در مورد شما پیش مشتری بدگویی کند، می تواند اعتماد مشتری را از بین ببرد. گفتگوی صریح در مورد دلیل اینکه چرا پیمانکار باید توافق نامه را امضا کند و شرایط توافق برای کار می تواند همه چیز را روشن کند.

3.احتمالاً به وکیل احتیاج پیدا خواهید کرد. اگر تلاش شما برای حل و فصل این مشکلات جواب نداد یا اگر کارمند با شرایط توافق نامه مخالفت کرد، یک وکیل می تواند با صدور قرار توقف همکاری و انصراف، واسطه گری در توافق خارج از دادگاه یا تشکیل دادخواست به شما کمک کند.

ملاحظات و منابع دیگر

همانطور که برای محافظت از مالکیت معنوی خود، برنامه ریزی می کنید، به خاطر داشته باشید که برخی از کشورها توافق نامه عدم همکاری با رقبا را مجاز نمی دانند یا از اجرای آن حمایت نمی کنند؛ بنابراین قبل از اینکه زحمت نوشتن توافق نامه را بکشید، بررسی کنید که آیا در کشور شما اصلا این قرارداد معتبر است یا خیر. همچنین ، ممکن است واقعاً نیازی به قراردادی برای عدم همکاری با رقبا نداشته باشید. توافق نامه عدم افشای اطلاعات یا محرمانه بودن ممکن است برای محافظت از اموال معنوی شما کافی باشد.

 

و در آخر اینکه، همیشه وقتی سروکارتان با هر نوع قراردادی افتاد، دنبال مشاور حقوقی واجد شرایط باشید.

 

منبع : الگانت تم

مطالب مرتبط را بررسی کنید

پرسوناها چه چیزهایی هستند؟ چطور ایجاد می شوند و در بازاریابی چگونه میتوان از انها استفاده کرد؟

پرسوناها چه چیزهایی هستند؟ چطور ایجاد می شوند و در بازاریابی چگونه میتوان از انها استفاده کرد؟

  یکی از چالش‌های ایجاد یک استراتژی بازاریابی ، پیش‌بینی واکنش مشتریان بالقوه به محتوای شما است. اگر استراتژی شما نمی‌تواند با مخاطبین هدف تان برخورد کند ، تمام زمان ، انرژی و منابع مصرفی شما به هدر می‌رود ساخت پرسونا به شما در پیشگیری از این مشکل کمک می کند. در...

7 روش برای ایجاد صدای برند منسجم

7 روش برای ایجاد صدای برند منسجم

  اگر در حال پیاده سازی یا ایجاد یک بیزینس هستید ، احتمالا ً با ایده صدای برند آشنا یید.صدای برند شما نحوه چگونگی به نظر رسیدن برند شما و احساسی ست که هنگام تعامل با مخاطبین در تمامی پلتفرم ها ایجاد می شود.در کنار طراحی بصری، صدای برند چیزی است که بیزینس شما را...

راهنمای ساده برای ایجاد استراتژی برند

راهنمای ساده برای ایجاد استراتژی برند

  بدون داشتن استراتژی برند زمان بازاریابی ،داشتن هدفی روشن مشکل است. همچنین برای مشتریان دشوار است که هم ارزش های شما را بفهمند و هم پی ببرند که بیزینس شما چه چیزی برایشان دارد. اجرای یک استراتژی برند خوب ، مسیری روشن در برابر شما قرار می دهد و مشتریانتان نیز...

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این دامنه به همراه تمامی موارد مربوطه که شامل ایمیل های یاهو و گوگل، اکانتهای شبکه های اجتماعی و … به صورت یکجا به فروش میرسد برای قیمت پیشنهادی خود فقط به این شماره 09122656373 پیغام دهید و در صورت نزدیک بودن مبلغ پیشنهادی به مبلغ اصلی با شما تماس میگیریم