سوالات رایج مصاحبه بازاریابی و چگونگی پاسخگویی به آن‌ها

بازاریابی

 

حدود ۱۲ سال پیش ، بدترین مصاحبه زندگی ام را داشتم . هنوزهم به ان فکر می کنم. رئیس دپارتمان با من تماس گرفت تا برای نهار دعوتم کند و گفت : ” ما فقط یک مکالمه معمولی خواهیم داشت، نهار خواهیم خورد و درباره این شغل برای شما توضیح خواهم داد”.

او یا دروغگو بود و یا به طرز عجیبی فراموش کار. وقتی رسیدم ، تاخیر داشت، چون از ناهار برگشته بود . سس مایونز را از دور دهانش پاک کرد و بعد من را برای یک مصاحبه رسمی و تمام عیار نشاند .

سال‌ها او را سرزنش می‌کردم . حالا می‌فهمم که باید کاملا ً آماده باشم ، حتی اگر واقعا ً تبدیل به یک ناهار تصادفی شود. هیچ مشکلی نداشتم تا در مورد شغلی که اطلاعاتی از ان نداشتم بحث کنم.

مثل من نباشید . به اندازه کافی اطلاعات کسب کنید و مسلح به دانش باشید وبه سوالات رایج مصاحبه بازاریابی پاسخ دهید .

 

حتی در مورد رفتن به مصاحبه بدون امادگی فکر هم نکنید

احتمال دارد که مصاحبه‌کننده از یکی از این سوالات مصاحبه بازاریابی استفاده کند (به خصوص مورد اخر)

 

چقدر در مورد شرکت شناخت دارید؟

چه شناختی راجع به پوزیشن کاری خود دارید؟

سوالی از ما دارید؟

تنها راه اماده ساختن خودتان ، انجام تکالیفتان قبل از مصاحبه است. مواردی در زیر امده است که شما برای امادگی به ان نیاز دارید.

 

• سابقه شرکت، محصولات یا خدمات اصلی آن‌ها، مشتریان یا مصرف کنندگان آن‌ها، هر گونه تغییر بزرگی که طی سال گذشته انجام داده‌اند و انچه که رقبای آن‌ها انجام می دهند.

• انتظاری که از شما دارند. شرح شغل را مجدد بخوانید و همچنین توضیحات همان شغل را در صورتیکه ناخواسته حذف شده باشد در سایر شرکت‌ها نیز بررسی کنید

• همچنین لیست کوتاهی از سوالات مصاحبه بازاریابی داشته باشید تا از مصاحبه‌کننده بپرسید، اگر به دلیل دیگری بجز نشان دادن علاقه خود به این پوزیشن شغلی، از مصاحبه‌کننده سوال کنید. اگر حین مصاحبه پاسخ دادند، حداقل می‌توانید بگویید، ” من می‌خواستم درباره XYZ بپرسم، اما با این پاسخ به جوابم رسیدم.”

 

6 سوال رایج مصاحبه بازاریابی

1-از سابقه شغلی یا حرفه ی خود بگویید

اینکه چگونه پاسخ بدهید می‌تواند لحن مصاحبه را مشخص کند، به خصوص اگر مصاحبه‌کننده بخواهد با پاسخ شما سمت و سوی مصاحبه را هدایت کند.

پاسخ شما باید با رزومه شما مطابقت داشته باشد. شما نمی‌خواهید که اینطور به نظر برسد که رزومه شما گمراه‌کننده، نادرست یا قدیمی است. جنبه هایی از حرفه خود را برجسته نمایید که مرتبط با شغلی است که برای آن درخواست داده اید .که می‌تواند به معنی گذراندن وقت اضافی برای صحبت در مورد شغلی که چند سال پیش یا یک پروژه جانبی که در کار فعلی تان کار کرده‌اید، باشد.

نکته داخلی: اگر مدتی است که رزومه خود را ارسال کرده اید رزومه خود را به روز رسانی کرده

و از قبل ان را ایمیل کنید و یا یک نسخه جدید را با خود برای مصاحبه ببرید.

سوال خاموش: ” یکی از سرگرمی‌های شما چیست؟ در این باره به من بگویید: ” مصاحبه‌کننده از شما می‌خواهد که چیزی ناشناخته را برای آن‌ها تعریف کنید. آن‌ها در حال ارزیابی توانایی شما برای برقراری ارتباطی روشن با مفهومی جدید هستند.

2-بزرگ‌ترین مسئولیت شما در شغل فعلی شما چیست؟ شغل فعلی شما از زمانی که شروع به کار کردید، چگونه تکامل‌یافته است؟ “

بین این دو سطر بخوانید – مصاحبه‌کننده به این موضوع اهمیت می‌دهد که شما چقدر با انگیزه و فعالید که خواهان ارتقا در شغل خود هستید. بنابراین بسیاری از بازاریابی ها به دنبال فرصت‌های جدید، تفکر خلاقانه، ریسک کردن در رویکردهای جدید، به روز بودن با روندهای صنعت و غیره است. مصاحبه‌کننده اشتیاق شما را با این سوال می سنجد- آن‌ها به دنبال فردی هستند که دارای انگیزه شخصی و به شکل فعال به دنبال یادگیری باشد.

3-مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی موفق چیست؟

خب این نوع سوال زیرکانه است. یک اقدام متعادل کننده است که :

• باید شرکتی را که با آن مصاحبه می‌کنید را در نظر بگیرید. اگر این شرکت پاسخگوی مخاطبان جوان نباشد، نیازی نیست تا در مورد این که چگونه اسنپ چت یا اینستاگرام برای ایجاد محتوا اهمیت دارد صحبت کنید.

• نیازی نیست که جواب دندان شکن بدهید “بازاریابی ایمیلی در حال حاضر واقعا تاثیرگذار است”. این (a)یک پاسخ سطحی و (b)چیزی نیست که شما را از هم جدا کند

همیشه شرکت را در ذهن خود نگه دارید، اما از این فرصت برای نشان دادن تخصص خود، تفکر خلاق و آن جرقه خاصی که شما و تنها شما به تیم خواهید آورد استفاده کنیدو اولویت اصلی را برای هر نوع بازاریابی به خاطر داشته باشید: تشویق یک مخاطب برای اقدام.

4- برای ما نمونه ای از کمپینی که اجرا کردید را تعریف کنید.

این سوال می‌تواند ساده یا باجزئیات باشد، مثلا “برای ما نمونه ای از کمپین موفقی که اجرا کردید و نمونه ای که مغلوب شدید را تعریف کنید ” در هر صورت، شما باید با چند مثال در ذهن و نمونه کارهایتان پیش بروید.

 

• پاسخ خود را به روشی که مناسب شرکت است، بگویید. به عنوان مثال، اگر آن‌ها از بازاریابی ویدیویی خیلی استفاده می‌کنند، در مورد یک پست وبلاگ ویروسی که نوشته اید حرفی نزنید، مگر این که این پست وبلاگ چیزی دیگر را نشان دهد که شرکت به آن علاقه دارد، مانند توانایی شما برای رسیدن به عنوانی بزرگتر. اگر شرکت به صنعت مهمانداری می پردازد، با کمپین های بازاریابی که برای هتل‌ها و یا ایرلاین ها راه انداری کردید به جای اگهی فیسبوک که در مورد غذای سگ تبلیغ می کند، گفتگو کنید

• مصاحبه‌کننده را از میان این پروسه بگذرانید: چرا همچین تصمیمی گرفتید،چگونه این کمپین جمع بندی شده و فرآیند شما برای پیگیری نتایج

• از صحبت کردن در مورد شکست نترسید (اگر مصاحبه‌کننده سوال می کند). کمپینی را انتخاب کنید که در ان شما قسمتی از ان بودید به جای آن که مسئولیت کامل داشته باشید. در مورد بخشی صحبت کنید که کمپین اشتباه رفته و چگونه اصلاح شده‌است یا چگونه از ان به عنوان درس‌هایی برای کمپین های آینده بکار گرفته شده‌اند.

5-چگونه بازاریابی محصول و یا سرویس مان را مدیریت کنیم؟

این یک دعوت علنی برای انتقاد از عملکرد شرکت نیست. این فرصتی برای نشان دادن این است که چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا رشد پیدا کرده یا پیشرفت کنند. همچنین این یکی از میلیون ها دلایلی است که قبل از اقدام تحقیقات خود را انجام دهید.

بیایید بگوییم که شما یکی از کمپین های بازاریابی شرکتی را دیده‌اید که خیلی خوب عمل کرده است نظرات وبلاگ زیادی دارد، اشتراکاتی در فیس بوک، هر چیزی. اما پی می برید که از عکاسی ارشیوی استفاده کرده‌اند که قبلا دیده بودید. شما می‌دانید که اگر یک عکاس را برای ساخت تصاویر منحصر به فرد استخدام کرده بود، آن کمپین جلب توجه بیشتری هم می کرد.

شما به آن‌ها نگویید، “من از عکاسی ارشیوی ارزان برای این کمپین استفاده نمی‌کنم” در عوض، بگویید، “من دوست دارم که عکس های سفارشی را آزمایش کنم تا ببینم که آیا آن توجه بیشتری را جلب می‌کند”، در جبهه راست انتقاد قرار بگیرید.

همچنین ممکن است یک سناریوی خاص به شما داده شود و از شما درخواست شود که یک استراتژی بازاریابی همان جا ارائه کنید. امادگی برای ان دشوار است، اما احتمالا چیزی شبیه این خواهد بود، “چگونه [ متریک ] را با [ درصد ] در [ چارچوب زمانی ] بهبود خواهید داد؟” یا “چگونه [ محصول ] را معرفی خواهید کرد؟

 

در نظر بگیرید که برای چه دلیلی شما را استخدام می کنند و نتایج بعد از ان، سپس اگر چند راه حل خاص از شما خواسته شد ، چند سناریو ارائه دهید که می توانید از آنها استفاده کنید.

Spin-Off Question : چگونه می توانید مشکل XYZ در شرکت ما مدیریت کنید؟

6-چرا می خواهید تغییری ایجاد کنید

این سوالی است همگی شما نگران ان هستید. گاهی اوقات شما می‌توانید حقیقت را بگویید: چون احساس نمی‌کنید که فرصت‌های رشد کافی در محل کار فعلی تان وجود داشته باشد و یا می‌خواهید آنچه را که یاد گرفته‌اید بکار بگیرید یا در یک محیط متفاوت اعمال کنید. در زمان های دیگر نمی توانید خود را به خطربیاندازید.، “خوب، رئیسم زندگی من را جهنم کرده ،” یا ” می دانید ، من خیلی ناراحت از رفت و آمد هستم و هیچ “منی ” در زمان شب برایم وجود ندارد.

اگر شما به سادگی از کار فعلی تان نفرت دارید، برای معنای “چرا” بیشتر تلاش کنید.

شاید از رئیس خود متنفر باشید زیرا او مدیریت ذره بینی دارد ( نوعی ضعف مدیریتی). پاسخ شما به این شکل خواهد بود: ” من احساس می‌کنم بهترین کار را زمانی انجام می‌دهم که برای امتحان چیزهای جدید انعطاف‌پذیری داشته باشم و دوست دارم برای شرکتی کار کنم که به من اعتماد کند تا کار را به نحو احسنت ارائه کنم.”

پیشنهاد نهایی: صادقانه و حرفه‌ای پاسخ دهید و هر گونه شکایت درباره رئیستان و یا همکاران تان را رها کنید.

Spin-Off Question: به کدام فرصت شغلی در اینده علاقه مندید؟

۸ سوالات مربوط به بازاریابی تا برای پاسخ دادن آماده باشید

1- چرا شما به شرکت / محصولات / خدمات ما علاقه دارید؟

2- چرا به این نوع کارعلاقه دارید؟

3- چه زمانی به یک هدف بازاریابی با یک بودجه محدود رسیده‌اید؟

4- چگونه به یک نقد منفی یا اظهار نظر از یک مشتری واکنش نشان می‌دهید؟

5- کدام ابزار بازاریابی و پلتفرم‌ها را به طور مرتب استفاده می‌کنید؟

6- با چه معیارهایی موفقیت را می سنجید؟

7- عاشق چه برند هایی هستید و بازاریاب های مورد علاقه شما کدامند ؟

8- کدام وبلاگ یا مقالات صنعتی را می‌خوانید؟ آخرین کتاب یا مقاله‌ای که می‌خوانید چه بود؟

فراتر از سوالات مصاحبه بازاریابی: 4 نکته بیشتر مصاحبه

دانستن نحوه پاسخ دادن به سوالات مصاحبه بازاریابی معمولی تنها بخشی از این نبرد است. همچنین باید در ابتدا و پایان مصاحبه احساس خوبی داشته باشید.

 

۱. لباس رسمی بپوشید.

 

انواع مختلفی از برندها وجود دارند که بازاریابان را استخدام می‌کنند. برخی از آن‌ها جوان و غیرعادی هستند، با یک‌ غلات بار، دیوارصخره نوردی و کد لباس صفر. برخی دیگر سنتی هستند. تا زمانی که شما بدانید فرهنگ شرکت چیست، زمانی که لباس خود را تمیز می‌کنید، بر جنبه حرفه‌ای گری تمرکز کنید.

 

۲. هیچ وقت تنها با “بله” یا “خیر” پاسخ ندهید

 

مصاحبه‌کننده باید بداند که ازسوالات بله یا خیرمصاحبه بازاریابی سوال نپرسد، اما حتی اگر آن‌ها پرسیدند باید ازاین فرصت استفاده کنید تا که پاسخ تان را توضیح دهند.

 

۳. مهارت‌های نرم خود را مهم جلوه دهید.

 

شما می‌توانید مهارت‌های سخت را یاد بگیرید، مانند نحوه استفاده از یک اپلیکیشن کسب‌وکار یا سیستم‌عامل. مهارت‌های نرم، مانند نحوه برقراری ارتباط یا رهبر بودن، بخشی از شخصیت شما هستند. مهارت‌های سخت خود را در زمان مناسب قید کنید، اما بیشتر تمرکز در ارائه مثال مهارت‌های نرم خود در عمل داشته باشید.

اگر پوزیشنی که برای آن مصاحبه می‌کنید بدنبال این است که یک تیم را مدیریت کنید، انتظار یک سری سوالات مصاحبه بازاریابی در مورد توانایی‌های رهبری تان را داشته باشید، مانند:

 

• تیم هایی که رهبری کردید چقدر بزرگ بودند

• سبک رهبری شما چیست؟

• چگونه یک دیدگاه استراتژیک برای یک تیم ایجاد می‌کنید؟

• در مورد زمانی صحبت کنید که به یکی از اعضای تیم که در حال تقلا زدن بود کمک کردید؟

• چگونه کم کاری یک نفر را در تیم مدیریت می کنید؟

 

 

۴. پیگیری

 

پیگیری بعد از یک مصاحبه، یک مسئله منسوخ نیست. یک ایمیل و یا یک یادداشت دست‌ نویس را برای تشکر از مصاحبه‌کننده بفرستید. قسمتی از مکالمه را به یاد بیاورید که نشان دهید توجه داشته اید و یا ایده‌ای را گسترش ‌دهید که شروع به بحث در مورد ان کرده اید تا نشان دهید که شما به این فرآیند متعهد هستید.

تفکر نهایی

این شاخه رو به رشد است. اداره آمار نیروی کار The Bureau of Labor Statistics می‌گوید تا سال ۲۰۲۶ به میزان ۱۰ درصد رشد خواهد کرد که نسبت به متوسط سریع‌تر خواهد بود. افراد زیادی هستند که در تبلیغات، بازاریابی و ارائه خوب عمل می کنند – اگر نمی‌خواهید قبل از اینکه شما حتی فرصت اثبات خود را داشته باشید، از دست بروید، مصاحبه را با دانستن اینکه کدام سوالات مصاحبه بازاریابی از قبل پرسیده خواهند شد، پیروز شوید. بسیاری از این نکات به چند استراتژی شبیه می‌شوند: صادق باشید، حرفه‌ای باشید و کامل باشید

ما یک سری مقاله در مورد بازاریابی برای تازه کار ها داریم – یاد می‌گیریم که چطور یک کمپین بازاریابی محلی را ایجاد کنیم یا در مورد تریک های بازاریابی در یوتیوپ معلومات خود را تجدید می کنیم.

 

منبع : الگانت تم

مطالب مرتبط را بررسی کنید

پرسوناها چه چیزهایی هستند؟ چطور ایجاد می شوند و در بازاریابی چگونه میتوان از انها استفاده کرد؟

پرسوناها چه چیزهایی هستند؟ چطور ایجاد می شوند و در بازاریابی چگونه میتوان از انها استفاده کرد؟

  یکی از چالش‌های ایجاد یک استراتژی بازاریابی ، پیش‌بینی واکنش مشتریان بالقوه به محتوای شما است. اگر استراتژی شما نمی‌تواند با مخاطبین هدف تان برخورد کند ، تمام زمان ، انرژی و منابع مصرفی شما به هدر می‌رود ساخت پرسونا به شما در پیشگیری از این مشکل کمک می کند. در...

7 روش برای ایجاد صدای برند منسجم

7 روش برای ایجاد صدای برند منسجم

  اگر در حال پیاده سازی یا ایجاد یک بیزینس هستید ، احتمالا ً با ایده صدای برند آشنا یید.صدای برند شما نحوه چگونگی به نظر رسیدن برند شما و احساسی ست که هنگام تعامل با مخاطبین در تمامی پلتفرم ها ایجاد می شود.در کنار طراحی بصری، صدای برند چیزی است که بیزینس شما را...

راهنمای ساده برای ایجاد استراتژی برند

راهنمای ساده برای ایجاد استراتژی برند

  بدون داشتن استراتژی برند زمان بازاریابی ،داشتن هدفی روشن مشکل است. همچنین برای مشتریان دشوار است که هم ارزش های شما را بفهمند و هم پی ببرند که بیزینس شما چه چیزی برایشان دارد. اجرای یک استراتژی برند خوب ، مسیری روشن در برابر شما قرار می دهد و مشتریانتان نیز...

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این دامنه به همراه تمامی موارد مربوطه که شامل ایمیل های یاهو و گوگل، اکانتهای شبکه های اجتماعی و … به صورت یکجا به فروش میرسد برای قیمت پیشنهادی خود فقط به این شماره 09122656373 پیغام دهید و در صورت نزدیک بودن مبلغ پیشنهادی به مبلغ اصلی با شما تماس میگیریم