الگوی پایه برند شما چیست؟

بازاریابی

 

مارک ها اغلب به دنبال کشف الگوی اولیه ای برای خود هستند تا بتوانند از آن به عنوان روشی برای معرفی خود به شرکت و افراد خارج از شرکت استفاده کرده و خط مشی شان را تعریف کنند. خصوصیات الگوی پایه نام تجاری شما شامل مواردی می شود که برای شرکت تان بسیار مهم و اساسی است. آن ها به سوالات بزرگ و خاصی مانند “ما کیستیم” و “هدف کار ما چیست؟” پاسخ می دهند و وقتی سرانجام مدل های مختلف الگوی پایه خود را کاوش کردید و مدل درست برند خود را کشف کردید، می توانید از اصولی که برای الگوی پایه کسب و کار خود تعریف کردید، به عنوان راهنمایی برای هر کاری که قرار است انجام دهید، استفاده کنید. این شامل ایجاد استراتژی های بازاریابی و تصاویر بصری محصولات و کمک به مشتریان می شود.

الگوی پایه چیست؟

در ادبیات، الگوی پایه به کاراکتری گفته می شود که شامل مجموعه خاصی از صفات یا ویژگی ها می شود که خواننده می تواند آن ها را به راحتی شناسایی کند. اگر بخواهیم با مثال توضیح دهیم، الگوی پایه مثل قهرمان داستان ها مجموعه ویژگی های خاصی دارد: شجاع خواهد بود، در برابر هر چالشی که با آن روبه رو می شود، می ایستد و علی رغم اتفاقات مختلف، مقاومت می کند. ما در مورد انواع الگوهای پایه اصلی به صورت مختصر توضیح خواهیم داد، اما چند مدل از آن هست که ممکن است برای تان آشنا باشد:

  • یک مدل شبیه کاراکتر اصلی در فیلم روز تعطیل فریس بلر ( Ferris Bueller’s Day Off) است که به طور خاص قانون شکن است؛ او با دوستان خود برای اینکه یک روز از مدرسه فرار کنند، تقریبا هر قانونی که گذاشته شده را می شکنند.
  • الگوی دیگر، مدل ایندیانا جونزی است که کاوشگر شماست؛ همیشه به ماجراجویی بعدی می پردازد، بدون اینکه بداند چه در انتظار اوست.
  • مدل دیگر، مدل جیم هالپرت در فیلم اداره (The Office) است که شبیه هر مرد معمولی ای می تواند باشد؛ این نوع شخصیت معمولا دوست داشتنی و مطبوع است چون شخصیت متوسطی دارد.

الگوی پایه نشان دهنده یک پدیده جهانی مربوط به انسان است؛ تجربه یا معنایی که همه می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. گرچه ممکن است کاراکترهای خاص این الگو در موقعیت های مختلف یکسان به نظر نرسد، همانطور که یک قهرمان می تواند با قهرمان دیگر کاملاً متفاوت باشد، صفات و مسیر آن ها اغلب یکسان یا مشابه هستند.

12 نوع از رایج ترین الگوهای پایه

گرچه لیست ما از الگوهای مختلف کامل نیست، اما 12 الگوی پایه وجود دارد که بارها و بارها به تصویر کشیده می شوند:

  • مراقب: شخصیت حمایتی (نه اصلی) که به خاطر دیگران فداکاری می کند.
  • خالق: خیالبافی که چیزی با اهمیت خلق می کند.
  • معمولی: متوسط ​​و راحت برای برقراری ارتباط؛ کسی را که معمولا در زندگی عادی و روزمره ملاقات می کنید.
  • کاوشگر: تمایل به فراتر رفتن از مرزها و کشف موارد ناشناخته است.
  • قهرمان: شخصیت اصلی که برای به چالش کشیدن چیزی بر می خیزد.
  • بی گناه: در نیت و اخلاق پاک است.
  • ژست گیرنده: گاهی اوقات اظهار فضل می کند، اما معمولاً به کمدی می پردازد و شوخ طبع است.
  • عاشق: این شخصیت احساسات، قلب و علاقه اش را دنبال می کند.
  • شعبده باز: قدرتمند؛ نیروهای جهان را درک می کند و می داند چگونه از آن ها استفاده کند.
  • قانون شکن: خارج از خواسته های جامعه زندگی می کند. سرکش.
  • حاکم: از نظر عاطفی یا قانونی بر دیگران حکومت می کند.
  • حکیم: دانش و خرد زیادی دارد؛ اغلب به عنوان مربی دیگران عمل می کند.

الگوی های پایه در برابر کلیشه ها

توجه داشته باشید که الگوی پایه همان کلیشه نیست. یک الگوی پایه ممکن است دارای یک سری صفات استاندارد باشد، اما اغلب دارای کاراکتر پیچیده ای است. از طرف دیگر ، کلیشه ها شخصیت محدودتری دارند و مفهوم ضمنی منفی ای دارند.

اگر فیلم کلوپ صبحانه (Breakfast Club) را دیده باشید، می توانید تفاوت این دو مورد را ببینید. در حالی که کاراکترها در نهایت بیشتر شخصیت خود را به اشتراک می گذارند و ما در پایان فیلم می توانیم بهتر آن ها را بشناسیم، بیشتر کلیشه هستند تا الگوی پایه. آنها حتی در فیلم با عناوین دختر ثروتمند گیرکرده، ورزشکار خنگ، آدم عجیب غریب بی عرضه و غیره تعریف شده اند. آن ها دارای هر دو ویژگی مثبت و منفی هستند که به پیچیدگی آن ها کمک می کند.

این الگوها چه ارتباطی با تجارت دارند؟

همه افراد، از جمله مشتریان، داستان های عاشقانه دارند. درک این داستان ها و هم ذات پنداری با آن ها آسان است و اطلاعات یکنواخت را سرگرم کننده تر و به یادماندنی تر می کنند. داستان ها می توانند احساساتی را برانگیزند که در تصمیم گیری بیشتر از اعداد و ارقام تاثیر دارند. بنابراین، وقتی یک مارک تجاری بتواند داستانی را تعریف کند و وجه عاطفی مشتری را به خود جلب کند، شانس بیشتری برای ترغیب وی به خرید دارد.

استارباکس یک نمونه عالی از شرکتی است که در مارک تجاری خود از الگوی پایه استفاده می کند؛ لوگوی آن ها یک سیرن (siren ) دارد. در ادبیات، سیرن (پری دریایی با دو دم به جای یكی) با اعتماد به نفس و وسوسه انگیز است که در زندگی واقعی فانتزی ای است که مردم نمی توانند از آن دوری کنند. این شرکت سیرن را به عنوان لوگوی خود انتخاب کرده است، زیرا این شخصیت نشان از کیفیت دارد و باعث اعتماد مشتریان به آنها می شود. ایده این است که مشتری ها فکر کنند: “این فنجان قهوه معرکه خواهد بود.”

 

 

ایده ها مثل اینکه ساز و کار جهان را درک می کنند و تسکینی کمیک یا طنزگونه در موقعیت های دراماتیک ارائه می دهند یا اصول اخلاقی واضحی دارند که سخت می توان آن ها را توصیف کرد. اینجاست که الگوی پایه، به وضوح یک زبان بصری ایجاد می کند که می تواند این جنبه ها را به گونه ای منتقل کند که بیشتر مردم درک کنند. استارباکس فهمید که اگر قادر باشد کپی، بازاریابی و تصاویر تبلیغاتی خود را به سمت یک نمونه اولیه هدایت کند، می تواند به طور واضع و مشخص شرکت خود به مشتریانش ارائه می دهد و همه می توانند به راحتی این الگوی پایه را شناخته ، درک کنند و به خاطر آورند.

چگونه یک الگوی تجاری تعریف کنید

وقتی الگوی تجاری خود را تعریف می کنید، می توانید شروع به ایجاد کپی، تصاویر بصری، بهترین روش ها، اهداف و موارد دیگر در مورد ویژگی های آن کنید. کشف اینکه الگوی پایه ممکن است کمی انرژی بر باشد، به خصوص اگر شرکت شما دارای ویژگی های است که با یکدیگر همپوشانی دارند. برای شروع فرآیند تصمیم گیری در مورد الگوی پایه تجاری خود، می توانید به 10 سوال در مورد الگوی پایه در سایت CultureTalk پاسخ دهید.

 

 

 

12الگوی پایه و خصوصیات تجاری، به علاوه مثالی برای هر الگو

بیایید ویژگی های خاص کسب و کار مربوط به هر الگوی پایه را تجزیه و تحلیل کنیم. به مضامین و الگوهایی فکر کنید که به نظر می رسد بارها و بارها در مورد شرکت شما دیده شده اند.

  • مراقب: شرکت هایی که دلسوز و بخشنده هستند. آن ها دیگران را در اولویت قرار می دهند و روش هایی برای مراقبت از مشتریان ارائه می دهند. مثال: برندهای دارویی.
  • خالق: شرکتهای اصیل و رویاپرداز که به روند خلاقیت اعتقاد دارند. آن ها آنچه را که برای یافتن معنای بیشتر لازم است دوباره سازماندهی می کنند. مثال: برندهای هنری و صنایع دستی.
  • معمولی: سخت کوش و صادق، این شرکت برای افراد عادی جذاب است. مثال: فروشگاه های بزرگ مقرون به صرفه که وسایل خانه را می فروشند.
  • کاوشگر: سازمان های فعال ، مستقل و جوانی که عاشق تکامل و تلاش هستند. این شرکت ها احساس می کنند محدودیتی وجود ندارد. مثال: شرکت های اتومبیل سازی که وسایل نقلیه آفرود را طراحی می کنند.
  • قهرمان: مارک های جسورانه، کاربردی و بسیار پاسخگو که هم شایسته و هم الهام بخش هستند. مثال: مارک های وسایل و پوشاک ورزشی.
  • بی گناه: این شرکت ها لذت های اساسی و ساده را با تمرکز بر احساس خوب و آنچه می تواند به بازگرداندن خوش بینی کمک کند، ارائه می دهند. مثال: رستوران های فست فود.
  • ژست گیرنده: مارک های سرگرم کننده، بازیگوش و خودجوش ، به مشتریان کمک می کنند تا کودک درون خود را فعال کنند. این شرکت ها برای سرگرمی قوانین را کمی منعطف می کنند. مثال: مارک های آب نبات یا بازی های رومیزی.
  • عاشقانه: شرکت هایی که عواطف و احساسات را درک و استفاده می کنند. آنها به زیبایی و لذت اهمیت می دهند. مثال: شرکت های تولید کارت تبریک.
  • جادوگر: مارک هایی که به معجزه اعتقاد دارند، روی موضوع تمرکز کرده و تجارب تحول آفرین می آفرینند. رویاپردازی اغلب در راس این مشاغل قرار دارند. مثال: پارک هایی که موضوع خاصی برای نمایش دارند.
  • بی قانون: بیشتر کارها را با روشی متفاوت از روش های معمول انجام می دهند. این شرکت ها با خلاقیت، انرژی و نوآوری خود هنجارها را به چالش می کشند. مثال: شرکت های فناوری.
  • حاکم: مارک های معتبر، فرمانده و پرزرق و برق که در صنعت خود پیش رو هستند. مثال: موسسات مالی.
  • حکیم: شرکت هایی که می خواهند حقیقت را دریابند و دانش خود را به اشتراک بگذارند. آنها برای اطلاعات و هوش ارزش قائل هستند. مثال: کالج ها و دانشگاه ها.

بررسی جنبه منفی استفاده از الگو پایه در برندسازی

وقتی تصمیم گرفتید الگوی پایه شما چیست، با بخش تاریک آن مواجه خواهید شد؛ تأیید اینکه الگوی پایه شما ایراداتی دارد، به این معنی نیست که باید به خاطر اینکه به نحو احسن شرکت خود را اداره نمی کنید حس بدی داشته باشید. درعوض در این مرحله شما می توانید نشانه های ضعف و کمبود را ببینید تا اطلاعات و قدرت بیشتری برای بهبود آن ها به دست آورید.

غالباً وقتی در الگوی پایه خصیصه ای بیش از حد مثبت می شود، تبدیل به ویژگی منفی می گردد. به عنوان مثال، یک شرکت مراقبتی/پرستاری ممکن است خدمات خارق العاده ای به مشتری ارائه دهد و همیشه برای نیازهای مشتری از خط مشی خود منحرف شود. در این صورت ممکن است بیش از حد نیز خدمات بدهند که می تواند بر روی مسائل مالی آن ها نیز تأثیر گذاشته و زمان و انرژی بیش از حدی از نمایندگان شرکت بگیرد.

مثال دیگر این است که ممکن است سازندگان همیشه به دنبال روش بعدی برای ارتقا بیشتر کسب و کار باشند. اما این کار می تواند این حس را به آن ها بدهد که کارشان هرگز تمام نشده است و آنچه را که در حال کار بر روی آن هستند ، بدون اینکه به آخر برسانند، به طور مدام تغییر دهند.

دانستن اینکه شرکت شما در کجا کمبود دارد و ارتباط این کاستی ها با الگوی پایه تان چیست، به پیشرفت شما کمک می کند. می توانید خصوصیات مثبتی را که دارید به حداکثر برسانید و مراقب ویژگی های منفی باشید. همچنین می توانید مرزها، قوانین و روش هایی را به وجود آورید تا قبل از اینکه ویژگی های منفی از کنترل خارج شوند، آن ها را رفع کنید یا بهبود ببخشید. به عنوان مثال، یک شرکت پرستاری می تواند مجموعه ای خاص از دستورالعمل ها را وضع کند که روشن می کند نماینده های خدماتی آنها می توانند برای مشتریان چه کاری انجام دهند و در چه مرحله ای باید تأمین نیاز مشتری را متوقف کنند.

سخن آخر

تعیین الگوی پایه به شما این امکان را می دهد که برند خود را به روشی ثابت و سریع متمرکز کرده و تعریف کنید. الگوی پایه هر چیزی را که در تجارت شما اتفاق می افتد، تحت تأثیر قرار خواهد داد. همچنین در نظر بگیرید که ممکن است به شدت احساس کنید نام تجاری شما در قالب یک الگوی پایه قرار نمی گیرد. در این صورت سعی کنید مشخصات هر نمونه الگوی پایه ای را که شرکت شما در آن قرار می گیرد تعریف کنید، سپس راهی پیدا کنید تا این الگوها هماهنگ با یکدیگر موثر عمل کنند. به عنوان مثال ، شرکت شما ممکن است یک مجموعه اصلی از محصولات و خدمات داشته باشد که برای چندین دهه به مشتریان خدمت کرده است (حاکم). همچنین ممکن است شعبه ای داشته باشد که به جای راکد ماندن (قانون شکن) به نوآوری و تکامل اختصاص یافته باشد. با ترکیب انواع الگوی پایه و مشخص کردن خصوصیاتی که با نام تجاری شما مطابقت دارد، می توانید یک الگوی مختص به خود ایجاد کنید که به طور کامل خدمات شما را در بر می گیرد.

 

منبع : الگانت تم

مطالب مرتبط را بررسی کنید

پرسوناها چه چیزهایی هستند؟ چطور ایجاد می شوند و در بازاریابی چگونه میتوان از انها استفاده کرد؟

پرسوناها چه چیزهایی هستند؟ چطور ایجاد می شوند و در بازاریابی چگونه میتوان از انها استفاده کرد؟

  یکی از چالش‌های ایجاد یک استراتژی بازاریابی ، پیش‌بینی واکنش مشتریان بالقوه به محتوای شما است. اگر استراتژی شما نمی‌تواند با مخاطبین هدف تان برخورد کند ، تمام زمان ، انرژی و منابع مصرفی شما به هدر می‌رود ساخت پرسونا به شما در پیشگیری از این مشکل کمک می کند. در...

7 روش برای ایجاد صدای برند منسجم

7 روش برای ایجاد صدای برند منسجم

  اگر در حال پیاده سازی یا ایجاد یک بیزینس هستید ، احتمالا ً با ایده صدای برند آشنا یید.صدای برند شما نحوه چگونگی به نظر رسیدن برند شما و احساسی ست که هنگام تعامل با مخاطبین در تمامی پلتفرم ها ایجاد می شود.در کنار طراحی بصری، صدای برند چیزی است که بیزینس شما را...

راهنمای ساده برای ایجاد استراتژی برند

راهنمای ساده برای ایجاد استراتژی برند

  بدون داشتن استراتژی برند زمان بازاریابی ،داشتن هدفی روشن مشکل است. همچنین برای مشتریان دشوار است که هم ارزش های شما را بفهمند و هم پی ببرند که بیزینس شما چه چیزی برایشان دارد. اجرای یک استراتژی برند خوب ، مسیری روشن در برابر شما قرار می دهد و مشتریانتان نیز...

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این دامنه به همراه تمامی موارد مربوطه که شامل ایمیل های یاهو و گوگل، اکانتهای شبکه های اجتماعی و … به صورت یکجا به فروش میرسد برای قیمت پیشنهادی خود فقط به این شماره 09122656373 پیغام دهید و در صورت نزدیک بودن مبلغ پیشنهادی به مبلغ اصلی با شما تماس میگیریم